De Profeet ﷺ heeft gezegd:
“Er zijn geen dagen waarop goede daden geliefder zijn bij Allaah dan gedurende deze dagen (d.w.z. De Eerste Tien Dagen van De Maand Dhul-Hijjah).” Men vroeg: ”Zelfs geen Jihaad op de weg van Allaah?’ Hij ﷺ antwoordde: “Zelfs geen Jihaad op de weg van Allaah, behalve als het een man betreft die op pad is gegaan met zijn ziel en rijkdom, en met niets daarvan terugkeert.”
[Zie Riyaadu As-Saaliheen (1249)]
De voorwaarden waaraan het offerdier moet voldoen:
1. Het offerdier moet behoren tot een ras van de veedieren; d.w.z. een kameel, rund, geit of schaap.
2. Het offerdier moet voldoen aan een minimale leeftijd afhankelijk van het ras. Een kameel moet minimaal vijf jaar oud zijn, een rund minimaal twee jaar, een geit minimaal één jaar en een schaap minimaal zes maanden.
3. Het offerdier moet vrij zijn van vier gebreken, namelijk:
- Zichtbare blindheid aan een oog.
- Zichtbare ziekte.
- Zichtbare mankheid.
- Zichtbare vermagering.
Logischerwijs moet het offerdier vrij zijn van alle overige gebreken die erger zijn dan of hetzelfde zijn als de vier genoemde.
4. Het offerdier moet van de persoon zijn die het offer brengt, of hij moet het recht hebben om te offeren, hetzij op grond van de sharee’ah of toestemming van de eigenaar.
5. Niemand anders mag rechten hebben op het offerdier. ...
Laat deze kans niet aan je voorbij gaan.
#volgdesunnahenhoudieslappeexcusesbijje ...
1. Het verrichten van Hajj en ‘Umrah (de grote en kleine bedevaart).
Als de Moslim voldoet aan de voorwaarden van de bedevaart en vrij is van de belemmeringen ervan, wordt het verplicht voor hem om zich ernaar te haasten zonder uitstel. De Profeet ﷺ belooft degene die de bedevaart op de voorgeschreven manier verricht, zich onthoudt van gemeenschap met zijn vrouw(en) en wegblijft van zondes dat hij als herboren terugkeert [zie Bukhaarie (1521)]. De Profeet ﷺ heeft ook gezegd dat het Paradijs de enige passende beloning is voor deze soort bedevaartganger [zie Bukhaarie (1773)].
2. Het uitspreken van de takbeer.
Het is van de Sunnah om gedurende deze dagen herhaaldelijk de takbeer uit te spreken. Hiervoor zijn verschillende bewoordingen mogelijk, zoals: “Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Laa Ilaaha IllAllaah. Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Walillaahilhamd.” [zie post over sunan van 'Ied]
Dit kan men doen op alle plekken waar het is toegestaan om Allaah te gedenken zoals in de moskee, op straat, thuis, op de markt, etc.
Deze algemene takbeer begint met de eerste dag van Dhoel-Hijjah en eindigt met het ‘Asr-gebed van de dertiende dag.
Er is naast deze algemene takbeer ook nog sprake van een specifieke takbeer. Deze kan dus dezelfde zijn als die hierboven is vermeld en wordt uitgesproken na de verplichte gebeden vanaf het Fajr-gebed op de dag van ‘Arafah (de negende dag van de maand Dhoel-Hijjah) tot en met het ‘Asr-gebed van de dertiende dag DOOR DE ACHTERBLIJVERS. Voor de bedevaartgangers begint de tijd voor de specifieke takbeer pas vanaf na het Dhuhr-gebed op de dag van ‘Ied (de tiende dag van de maand Dhoel-Hijjah).
[Zie Majmoo’ Fataawa Wa Maqaalaat Mutanawwi’ah Shaykh Bin Baaz (13/17)]
3. Het vasten.
Tot de daden van aanbidding die de Moslim gedurende de eerste NEGEN dagen van de maand Dhoel-Hijjah kan verrichten, is het vasten, omdat de Profeet ﷺ dit ook heeft gedaan en het namelijk verboden is om de tiende dag (de dag van ‘Ied) te vasten [zie Aboe Daawood (2437) en [Bukhaarie (1992)].
Voor de bedevaartganger is het echter niet van de sunnah om de 9e dag (de dag van ‘Arafah) te vasten. Over de dag van ‘Arafah in de volgende post meer. ...
Zorg ervoor dat je de komende posts in de gaten en houdt en deze dagen nuttig besteedt.
#volgdesunnahenhoudieslappeexcusesbijje ...