Op deze pagina zullen de Instagram posts die gerelateerd zijn tot deze Zuil van Islaam weergegeven worden om zo een mooi overzicht te creëren van de Instagram posts op @dagelijksedeendawah. Momenteel zullen de pagina’s van sommige Zuilen van Islaam leeg zijn. De reden hiervoor is dat sommige Zuilen van Islaam nog nooit behandeld zijn of opnieuw behandeld zullen worden in shaa’ Allaah, en de oude Instagram posts gerelateerd tot een bepaalde Zuil van Islaam zijn weggehaald. Elke keer wanneer een nieuwe Instagram post gerelateerd tot een Zuil van Islaam op @dagelijksedeendawah wordt geplaatst, zal de post weergegeven worden op de gerelateerde pagina om het mooie overzicht dus te behouden.
Belangrijk voor onze ouderen en zieken.
#volgdesunnahenhoudieslappeexcusesbijje ...
Het Permanente Committee (10/140) werd gevraagd:
Als een persoon vastberaden is om tijdens Ramadaan te vasten en alleen tijdens Ramadaan te bidden, maar hij stopt met bidden zodra Ramadaan voorbij is, telt zijn vasten dan?
Zij antwoordden: “Het gebed is één van de zuilen van Islaam, en het is de belangrijkste zuil na de Shahaadatayn. Het is een individuele verplichting (fard ‘ ayn) en degene die het niet verricht omdat hij ontkent dat het verplicht is, of omdat hij achteloos of lui is, is een kaafir. Met betrekking tot degenen die vasten tijdens Ramadaan en alleen tijdens Ramadaan bidden, dit is proberen Allaah te bedriegen, en helaas zijn er inderdaad mensen die alleen tijdens Ramadaan Allaah erkennen. Hun vasten is niet geldig als zij niet op momenten buiten Ramadaan bidden, het maakt hen eerder ongelovigen in de zin van grote kufr (kufr akbar), ook al ontkennen ze niet dat het gebed verplicht is, volgens de correctere mening van de twee meningen onder de geleerden.” ...
Zorg ervoor dat je de Ramadaan een goed, mooi en toepasselijk vervolg geeft door deze sunnah te implementeren.
Maar is dit genoeg na het vasten van Ramadaan en het hebben verricht van goede daden erin? In de komende post meer hierover in shaa’ Allaah.
Voor nu:
#volgdesunnahenhoudieslappeexcusesbijje ...
“Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Laa Ilaaha IllAllaah. Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Walillaahilhamd.”
Of
“Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Laa Ilaaha IllAllaah. Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Walillaahilhamd.”
[Al-Irwaa’ (3/126)]
En pas op voor de innovaties met betrekking tot de takbeer waarbij de takbeer gezamenlijk wordt uitgesproken. De takbeer spreek jezelf uit zonder dit samen met anderen tegelijk te doen. ...
Wees niet lui en nodig de niet-Moslims uit naar de enige echte Islaam
#volgdesunnahenhoudieslappeexcusesbijje ...
#volgdesunnahenhoudieslappeexcusesbijje ...
Wat de Moslim moet doen gedurende deze laatste tien dagen en nachten is het voorbeeld van onze nobele Profeet ﷺ volgen door een extra tandje bij te zetten en Laylat Al-Qadr na te streven.
Wanneer de laatste 10 van Ramadaan aanbraken, knoopte de Profeet ﷺ namelijk zijn lendendoek vast, bracht hij de nacht tot leven en maakte hij zijn familie wakker.
[Zie Bukhaarie (2024)]
Het vastknopen van de lendendoek kan hier twee dingen betekenen:
1. Harder streven in aanbidding dan normaal.
2. Metaforische betekenis van het wegblijven van vrouwen en geslachtsgemeenschap.
Bracht de nacht tot leven = de hele nacht wakker blijven en streven in aanbidding en goede daden.
Shaykh Al-Islaam ibn Taymiyyah رحمه الله تعالى zei: “Maar de oneven nachten zijn gezien wat voorbij is (d.w.z. wanneer men begint te tellen vanaf het begin van de maand), dus het moet nagestreefd worden in de 21ste, de 23ste, de 27ste en de 29ste. Of het kan zijn gezien wat er nog over is, zoals de Profeet ﷺ zei: ‘als er nog negen over zijn, zeven over, vijf over, drie over.’ Als de maand dertig dagen heeft, zijn dit even genummerde nachten, dus in de 22ste zijn er negen over, in de 24ste zijn er nog zeven over. Dit is hoe Aboe Sa'eed Al-Khudrie het uitlegde in de saheeh hadeeth, en zo verrichtte de Profeet ﷺ in de maand [Ramadaan] het nachtgebed. Als dit het geval is, dient de gelovige haar (d.w.z. Laylat Al-Qadr) in alle van de laatste 10 na te streven.”
[Samenvattend uit de woorden van de Shaykh in Al-Fataawaa (25/284-285)] ...