Uitleg van de Fundamenten van Geloof

شرح أصول الإيمان

Voorwaar, alle lof behoort toe aan Allaah. We prijzen Hem, vragen om Zijn Hulp en Vergeving en we tonen berouw aan Hem en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwaad van onszelf en onze slechte daden. Wie door Allaah geleid wordt, kan door niemand worden misleid, en wie door Hem wordt misleid, kan door niemand worden geleid. Ik getuig dat niets en niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allaah alleen, zonder deelgenoot, en ik getuig dat Muhammad zijn dienaar en Boodschapper is ﷺ, en [ook de salaat en salaam] over zijn familie, metgezellen en degenen die hun pad volgen in goedheid.

Verder is het zo dat de kennis over Tawheed¹ de meest nobele en noodzakelijke kennis vormt, omdat het de kennis over Allaah, Zijn Namen, Zijn Eigenschappen, en Zijn Rechten ten aanzien van Zijn dienaren vertegenwoordigt, en omdat het de sleutel is voor de weg naar Allaah, en het fundament voor Zijn Wetgevingen. 

Daarom hebben alle Boodschappers ernaar uitgenodigd.

Allaah de Verhevene zegt:

وَمَآ أَرۡسَلۡنَا مِن قَبۡلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِيٓ إِلَيۡهِ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنَا۠ فَٱعۡبُدُونِ2

(Interpretatie van de betekenis): 

En Wij hebben vóór jou [oh Muhammad] geen Boodschapper gestuurd, behalve dat Wij aan hem openbaarden dat waarlijk niets en niemand het recht heeft aanbeden te worden behalve Ik. Aanbid Mij daarom.

En Allaah de Verhevene getuigt van Zijn Wahdaaniyyah, en Zijn Engelen en de mensen van kennis getuigen ook hiervan.

Allaah de Verhevene zegt:

شَهِدَ ٱللَّهُ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ وَأُوْلُواْ ٱلۡعِلۡمِ قَآئِمَۢا بِٱلۡقِسۡطِۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ3

(Interpretatie van de betekenis): 

Allaah getuigt dat waarlijk niets en niemand het recht heeft aanbeden te worden behalve Hij en [ook] de Engelen en de bezitters van kennis [getuigen hiervan]. Hij onderhoudt met rechtvaardigheid. Niets en niemand heeft het recht aanbeden te worden behalve Hij, de Almachtige, de Alwijze.

Gezien deze kwestie van Tawheed is het dus verplicht voor elke Moslim om zich ermee bezig te houden door het te leren, te onderwijzen, te overpeinzen en erin te geloven, om zijn Deen4 te vestigen op een solide fundament, tevredenheid en onderwerping die hem het geluk zullen brengen van de vruchten en resultaten ervan.

Shaykh Muhammad Ibn Saalih Al-‘Uthaymeen رحمه الله in de introductie van zijn boek شرح أصول الإيمان (Uitleg van de Fundamenten van Geloof). 

 

De Boodschapper van Allaah ﷺ zei:

‘’Kennis vergaren is een verplichting voor elke Moslim.’’

[Overgeleverd door Ibn Maajah (224)]

Geclassificeerd als Saheeh door Shaykh Muhammad Naasir Ad-Deen Al-Albaanie رحمه الله.

Kennis is op te splitsen in kennis die fard ‘ayn (Individuele verplichting) en kennis die fard kifaayah (Gemeenschappelijke verplichting) is om te hebben. De kennis over Tawheed en de Zuilen van Islaam en Iemaan (Geloof) behoort tot de kennis die fard ‘ayn is om te hebben. Het is daarom verplicht voor elke Moslim om deze kennis te vergaren op de juiste manier en van de juiste mensen.

Shaykh Muhammad Ibn Saalih Al-‘Uthaymeen رحمه الله heeft een mooi boek(je) geschreven genaamd شرح أصول الإيمان (Uitleg van de Fundamenten van Geloof) waarin hij kort ingaat op de Zuilen van Islaam en uitgebreid de Zuilen van Iemaan, die de fundamenten zijn van de Islamitische Geloofsovertuiging (‘Aqeedat Al-Islaamiyyah), behandeld waar onder andere de drie categorieën van Tawheed aan bod komen.

De links naar het boekje in het Arabisch en Engels in PDF-vorm zijn hieronder te vinden. Het boekje is behandeld [in het Engels en deels in het Aarabisch] door broeder Shamsi (moge Allaah hem behouden) die onder verschillende geleerden van Sunnah heeft gestudeerd en de juiste ‘Aqeedah bezit en zich op de juiste Manhaj bevindt.

In de toekomst zullen de belangrijkste profijten die in het boekje staan geplaatst worden op @dagelijksedeendawah, maar voor nu raad ik iedereen aan om dit boek te bestuderen met de middelen die men tot beschikking heeft.


1Tawheed is het geloof dat Allaah de enige ware God is die het recht heeft aanbeden te worden en dat Hij de ware en enige Rabb (Heer) van alles is en dat Hij uniek is in Zijn Goddelijke Namen, Eigenschappen en Handelingen.

2Soorat Al-Anbiyaa’:25

3Soorat Aali ‘Imraan:18

4Is in zijn betekenis uitgebreider dan het westerse concept van ‘’religie’’. Elk aspect van het leven onderschrijft de openbaring van Allaah. Daarom omvat Deen het leven in al zijn verschillende stadia en complexiteiten.

De link naar de links naar het boek in het Arabisch, Engels en de playlist van onze broeder shamsi حفظه الله:

https://dagelijksedeendawah.nl/home/usool-al-iemaan/

Ik raad iedereen aan om de playlist door te nemen met het boek erbij en vooral les 7 en 8 te bekijken, want daar gaat de bovenstaande video ook over.

Baaraka Allaahu feekum
...

37 0